V halách 5 a 6 na mnichovském výstavišti si ve dnech 18. až 20. října dali dostaveníčko nejen příznivci elektromobilů, ale i vozů s hybridními pohony. Ředitel veletrhu „eCarTec“ Robert Metzger se domnívá, že jsou nejvýznamnějším veletrhem ve svém oboru. Návštěvníci přicházejí z 25 států a mají zájem nejen o jednotlivé expozice, ale také o diskusní fóra. Souběžně se konal světový kongres World Mobility Summit, který naznačil některé trendy. Jisté je, že budoucnost aut je elektrická.

img_20161019_165156Díky pozvání České podnikatelské rady pro udržitelný rozvoj měla naše redakce možnost se zúčastnit zájezdu na tento veletrh a především speciálního setkání s některými německými odborníky. Cílem české pobočky této světové organizace je zprostředkovat aktivní roli podnikatelské sféry na udržitelném růstu české společnosti.

Do programu Rady veletrh eCarTec dobře zapadá. Více než 250 vystavovatelů zde totiž představilo nejzajímavější novinky průřezového oboru „nová mobilita“.

Na rozloze 22 000 m2 se prezentoval koncept mobility příštích let a paralelně s veletrhem elektrických aut ještě probíhaly výstavy Materialica a „sMove360“. Pozornost se zaměřila především na nové, lehké a ekologické materiály a na síťové propojení vozů s okolním prostředím.

Nissan Leaf, eCarTecKromě novinek známých automobilek se setkala s velkým zájmem návštěvníků hojná účast výrobců elektro-skútrů a elektro-kol. Na testovací dráze si návštěvníci mohli vyzkoušet jízdu v elektrických vozech v přirozeném prostředí.

Jak nás informoval přímo ředitel Robert Metzger, od příštího roku dojde k podstatným změnám v tématickém zaměření akce. Důraz bude kladen na prosíťování a autonomní jízdy, čili auta bez řidiče. Proto se také mění název veletrhu na  “E-Move 360°. Bude to tedy mezinárodní odborný veletrh Mobility 4.0 s podtitulem: elektricky – prosíťovaně – autonomně. Kromě tradičních vozů na elektrický pohon se představí nová řešení v oblasti Infotainment, Connectivita a bezpilotní vozy. Možná také elektrická letadla.

Emobilita má velký ekonomický potenciál,“ řekl v rozhovoru s námi ředitel veletrhu Robert Metzger. „V celosvětovém měřítku se odhaduje v roce 2020 objem trhu této komodity na 115 miliard eur. Máme na mysli nejen osobní vozy, ale také nákladní a užitková vozidla, kola a skútry.“

Robert Metzger

Robert Metzger, ředitel veletrhu eCarTec

Při procházce expozicemi jsme náhodou potkali také skupinku vývojářů z Mladé Boleslavi. Přijeli prý sbírat zkušenosti a informovat se, jak pokračuje vývoj u konkurence. Škoda Auto kvůli vývoji aut připojených k internetu a elektromobilů založila v rámci firemní struktury novou oblast digitalizace. V budoucnu předpokládá v rámci celopodnikové digitalizace investice za miliardy korun a přijímání nových zaměstnanců.

Projekt celopodnikové digitalizace vychází ze Strategie 2025, kterou zpracovaly jednotlivé značky koncernu Volkswagen. Mimo jiné počítá na úrovni skupiny VW s tím, že koncern do roku 2025 investuje desítky miliard eur do elektrických vozů, služeb alternativní taxislužby a automatického řízení. Vzniknout by mělo 30 modelů elektromobilů.

Škoda již letos oznámila, že v roce 2019 přijde na trh s prvním hybridním vozem, což je označení aut kombinujících pohon na běžné palivo s elektromotorem. Pak by měl následovat automobil čistě na elektrický pohon. Prvním hybridním modelem by měl být Superb současné generace. Takzvaným plug-in hybridem, tedy autem připojitelným do elektrické zásuvky, má v budoucnu být nový velký sportovně-užitkový vůz, který Škoda představí ve druhé polovině letošního roku.

Vedle toho již Škoda pracuje na systémech umožňujících autonomní řízení vozů a v příštích letech zavede do sériové výroby volně programovatelné sdružené přístroje, což například umožní řidičům individuálně si nastavit palubní desku. Souběžně pracuje na vývoji ovládání hlasem a gesty.

Vedle vývoje nových projektů a služeb mobility má nová oblast připravit podnik na digitální transformaci. Ta se dotkne všech oblastí podniku od vzdělávání a školení personálu, přes vývoj za pomoci moderních technologií, virtuální reality a technologií 3D až po výrobu v duchu Průmyslu 4.

Karel Sedláček, Mnichov

Zdroj: MM Průmyslové spektrum