Hlavní město Praha chce mít do šesti let připravených až 3000 lamp veřejného osvětlení na možnost připojení nabíječek pro elektromobily. Podobný projekt již realizují  v Londýně nebo Mnichově, kde kandelábry (lampy veřejného osvětlení) již několik let fungují jako dobíjecí místa pro elektromobily.

Nová dobíjecí síť elektromobilů

Na každé by se mohly nabíjet dvě auta. Radnice to plánuje během obnovy kabeláže, čímž by se podle radního Jana Chabra (TOP 09) ušetří. Město chce vyměnit 300 kilometrů kabelů. Na dodavatele elektronabíječek poté pravděpodobně vypíše veřejnou soutěž. Projekt Chabr minulý čtvrtek představil zastupitelstvu hlavního města, které ho vzalo na vědomí.

Mezi lety 2017 a 2018 stoupl počet elektromobilů v Praze z 1060 na 1591, v roce 2020 by se počet vozů měl zvýšit téměř trojnásobně. Aktuální potřeba města je 160 veřejných dobíjecích bodů, v roce 2020 jich bude potřeba ale již 443. Podle Chabra hlavní město Praha počítá s tím, že v příštím roce by jich mělo přes 100 přibýt. Zároveň ale roste počet elektromobilů, kterých by mělo v roce 2030 v Praze být zhruba 100.000, dodal Chabr. Chce proto zajistit dostatek veřejných dobíjecích stanic.

Praha si už nechala zpracovat projekt, podle kterého je v hlavním městě zhruba 30.000 lamp vhodných pro jejich umístění. Nejprve je však nutné upravit podzemní infrastrukturu. S rozšířením sítě se podle Chabra počítá nejdříve v historickém a širším centru Prahy.

Společný projekt s PRE

Na přípravě lamp na připojení nabíječek bude hlavní město spolupracovat s firmou PRE, kterou spoluvlastní. Praha zaplatí obnovu nadzemních stožárů lamp a kabely. Výkopové práce bude hradit PRE v rámci plánované obnovy distribuční sítě. Projekt má v kompetenci rada hlavního města, která bude schvalovat i jeho další vývoj. Chabr by jí měl v lednu nebo únoru předložit prováděcí dokumentaci včetně návrhů rámcových smluv.

„Kvalitní řešení vyžaduje zapojení expertů, což je výhodou OICT a jeho přímé spolupráce s uznávanými odborníky z akademického prostředí. Operátor má navíc bohaté zkušenosti s projekty Smart Cities. Dříve se tyto projekty nedělaly úplně ideálně, protože nebyly připravovány v dostatečné součinnosti s firmami, co je měly následně převzít do ostrého provozu. Jsem proto rád, že teď měníme způsob, jakým se budou uskutečňovat,“ uvádí Zdeněk Hřib, primátor hlavního města Prahy.

Dobíjecí stanice, které jsou v současné době v Praze budovány soukromými společnostmi, vznikají často tam, kde je mohou firmy snadno a rychle zrealizovat. Nevýhodou tohoto přístupu je, že se občas kvůli tomu nacházejí na nepříliš strategických místech. Proto je důležité, aby se Praha aktivně zapojila a využít například moderní elektrickou přenosovou síť, veřejná parkoviště či veřejné osvětlení.

„Snažíme se, aby stanice nevznikaly živelně, proto Praha potřebuje jasný plán, kde jsou stanice potřeba. Definovat místa, kde jejich umístění dává smysl, je potřeba jak z hlediska kapacity, tak přenosové soustavy,“ dodává radní pro oblast správy majetku a majetkových podílů Jan Chabr.

Zdroj: www.solarninovinky.cz