Případové studie udržitelných projektů, které opravdu fungují

Jedním z hlavních cílů Czech & Slovak Sustainability Summitu je poskytnout platformu pro prezentaci úspěšných projektů tak, aby byly další firmy motivovány k podobným činům. Nejlepší cestou je sdílení pozitivních zkušeností. Proto v podvečerním bloku konferenčního programu uslyšíte podrobnosti o udržitelných projektech, které mají prokazatelné pozitivní dopady na životní prostředí nebo společnost.

Stručně řečeno, uvidíte udržitelnost v praxi. Nebojte se greenwashingu. Prezentované projekty jsou těmi nejlepšími, jež vybrala Vědecká rada summitu, která požaduje předložení důkazů a konkrétních dat. Tyto náměty jsou skutečně nejlepšími udržitelnými projekty realizovanými na českém a slovenském trhu za poslední rok.

CHCI SE INSPIROVAT ÚSPĚŠNÝMI PROJEKTY

Zde je prvních pět udržitelných projektů vybraných Vědeckou radou:

Decathlon Česká republika:
Buy Back – I staré vybavení může přinést nové zážitky

Služba Buy back, která byla v České republice spuštěna v roce 2023, představuje nový přístup k využití sportovního vybavení, které už zákazníci nevyužívají. Jde o řešení pro použité sportovní vybavení, které je však stále ve funkčním stavu a bezpečné, jen nese známky použití po původních sportovcích. Díky této službě mohou produkty, které by jinak skončily nevyužité, dostat druhou šanci a vrátit se zpět do oběhu.

​​​​​​​V rámci služby Buy back bylo v roce 2023 vykoupeno více než 600 produktů z několika sportovních kategorií. Tento růst pokračoval i v roce 2024, kdy se více než 4000 produktů z celkem devíti sportovních kategorií opět dostalo do nabídky sportovcům, kteří je mohli koupit za výhodnější ceny. Služba Buy back nejen přispívá k udržitelnosti a cirkulární ekonomice, ale také nabízí zákazníkům praktickou alternativu k nákupu nových produktů. Služba doplňuje další nabídku firmy (Opravy & údržba, Rent a Second life) a podílí se značnou částí na jejím cirkulárním business modelu.

IKEA Česká republika:
Doručení na poslední míli s nulovými lokálními emisemi po celé ČR

IKEA Česká republika si stanovila cíl transformovat svou síť dodávek a plnění na poslední míli po celé České republice přechodem na elektrická vozidla (EV). Prvním milníkem bylo pokrytí Prahy. Po ověření proveditelnosti se projekt rozšířil na další oblasti, kde IKEA a její dopravní partner Hral působí – konkrétně do Liberce, Českých Budějovic, Hradce Králové, Plzně, Ostravy a Brna. Do srpna 2025 je v plánu pokrýt také Zlín, Olomouc, Ústí nad Labem a Jihlavu. Tento přechod si vyžádal zavedení dobíjecí infrastruktury, nové pracovní postupy, školení řidičů a přepracování každodenního provozu ve spolupráci se společností Hral.

​​​​​​​V současnosti je již 82 % všech domácích dodávek realizováno elektromobily, což představuje výrazný nárůst oproti 37 % v předchozím roce, kdy bylo pokryto pouze hlavní město. Cílem projektu je prokázat, že přechod na elektromobilitu je možný nejen ve velkých městech, ale i ve venkovských oblastech. IKEA plánuje tento proces dokončit tak, aby veškeré dodávky byly do srpna 2025 plně zajišťovány elektrickými vozidly.

Myco & CAMEA:
Přechod na udržitelné obalové řešení Myco 4Pack

Společnost CAMEA, vyrábějící specializovaná elektronická zařízení v nízkých sériích, hledala cenově dostupné obalové řešení na míru, které by zároveň splňovalo kritéria udržitelnosti. Oslovila společnost Myco, která navrhla kompletní obalové řešení založené na systému Myco 4Pack. Tento systém využívá polštářky z papíru naplněné materiálem z organického odpadu (piliny), který je prorostlý podhoubím Reishi. Díky tomu se původně sypký materiál spojí a vytvoří biokompozit, který má plastickou deformaci, a tedy poskytuje potřebnou ochranu před nárazy a otřesy.

Tyto ochranné polštářky, které nahrazují běžně používané plastové pěny, se aplikují na lepenkový přířez navržený na míru produktu. Celý obal je tak zcela bez plastu, snadno se skladuje, lehce se s ním manipuluje a splňuje požadavky na čistotu a estetičnost řešení. Současné řešení nahradilo 0,12 m³ LDPE na 1 senzor biodegradabilním materiálem o objemu 0,03 m³ a papírem. Cena obalu zůstala na stejné úrovni, nicméně CAMEA nyní dostává kompletní obal, což jí šetří náklady na práci, kterou dříve věnovala výrobě plastových výplní. V současnosti CAMEA používá systém Myco 4Pack pro většinu své produkce.

Skanska:
Od Merkuria k Mercury – Cesta k udržitelné demolici

Odpad ze stavebnictví tvoří až 40 % světového odpadu a většinou míří na skládku. Tento projekt – demolice brutalistní budovy Merkuria v Praze-Holešovicích – jako první v České republice, a dokonce i v celé střední Evropě, transformoval demolici na udržitelnou „remolici“. Z celkových 18 626 tun bylo recyklováno 97 % materiálů, což výrazně překračovalo legislativní požadavek 70 %. (Zbylá 3 % tvořily materiály dnes již zakázané nebo s nebezpečnými příměsemi, které znemožnily jejich recyklaci.) Beton (10 911 tun, 58 %) byl částečně využit při výrobě nového betonu, přičemž i kovy (1013 tun, 5 %), sklo (95 tun) a dřevo (57 tun) našly další uplatnění.

Firma cílí na maximální využití recyklátů při stavbě nové budovy Mercury, čímž uzavíráme cirkulární materiálový cyklus. Remolice snížila emise CO₂ o 5967,9 tun (což odpovídá výstavbě bytového domu s 65 jednotkami), přičemž náklady zůstaly srovnatelné s tradiční demolicí. Projekt inspiroval další firmy, které firmu Skanska oslovují pro edukaci a spolupráci. Díky partnerům nastavila Skanska proces opakovatelný v dalších projektech. Ukázala, že udržitelný přístup ve stavebnictví je nejen možný, ale i ekonomicky smysluplný.

Škoda Auto:
„From bumper to bumper“ – Nárazníky ze starých nárazníků

Projekt z oblasti cirkulární ekonomiky „From bumper to bumper“ se zaměřuje na obstarání, otestování a použití 100% recyklátu původem ze starých nárazníků na konci jejich životnosti při výrobě nových nárazníků pro vyvíjené vozy. Dříve byly nárazníky po skončení životnosti obvykle předány k energetickému využití. Škoda Auto vytvořila koncept uzavřené smyčky materiálu, kdy je použit 100% recyklát z těchto starých nárazníků na výrobu nových dílů. Tento proces zahrnuje sběr a výběr vhodných zdrojů materiálů, logistiku, přípravu, mechanické drcení, čištění od starého laku, výrobu granulátu, výrobu nového dílu a testování.

Jako první automobilka potvrdila technickou proveditelnost znovupoužití materiálu z nárazníků starých vozů jako jediného zdroje pro výrobu nových nárazníků. Náročné funkční testy nárazníků vyrobených ze 100% recyklátu prokázaly, že jejich mechanické vlastnosti odpovídají požadavkům na úroveň standardního materiálu (tzv. virgin materiálu). Uhlíková stopa při použití 100% recyklátu je přitom o přibližně čtvrtinu nižší než při použití virgin materiálu. Škoda Auto tímto projektem otestovala spolupráci a definovala potřebné kroky v rámci hodnotového řetězce. Cílem je nasazení tohoto konceptu do sériové produkce u připravovaných nových modelů.