Celé dvě pětiny emisí skleníkových plynů v Česku v roce 2017 vytvořil energetický průmysl. Na snímku uhelná elektrárna v Počeradech.
Když člověk přijde do prodejny se zdravou výživou Country Life na pražské Letné, místo aby si odnášel plastové pytlíky s potravinami, prostě si ze stojanu odsype do vlastní nádoby třeba rýži nebo těstoviny. Bez pytlíků, bez odpadu. Systém MIWA, tedy distribuce a prodej potravin bez jednorázových obalů, už od listopadu testuje v některých obchodech i švýcarské Nestlé, kde k odsypání nabízí třeba kávu nebo krmivo pro psy.
Systém, který vymyslela a vyvíjí skupina českých designérů, by se měl brzy objevit také v prvním supermarketu v Německu a tvůrci jednají i s několika francouzskými maloobchodníky. V Česku plánuje systém MIWA začít využívat e-shop Košík.cz.
Inovativní český start-up, který chce vytlačit z regálů potraviny balené v jednorázových plastech či papíru, je výrazným příkladem toho, co dělají Češi pro snížení své uhlíkové stopy a celkově dopadů na životní prostředí.
Čistější voda, ale více emisí z dopravy
Životní prostředí v tuzemsku se v některých oblastech lepší, z jiných zase přicházejí špatné zprávy. Podle analýzy stavu životního prostředí za loňský rok, kterou zpracovala česká informační agentura životního prostředí, emise skleníkových plynů od roku 1990 klesly o 35 procent. Největší pokles nastal v devadesátých letech, kdy se zavřely některé zastaralé podniky. Meziročně se pak (v roce 2017, ze kterého jsou poslední data) emise snížily o 0,9 procenta, a to i když ekonomika a HDP rostly. Je to především díky snižování energetické náročnosti průmyslu, který začíná využívat inovace. Kromě ovzduší se v Česku zlepšuje také kvalita vody.
Naopak stoupají emise z dopravy, a to dost výrazně. Od roku 2000 se množství zplodin z aut zvýšilo o více než polovinu. Celkově je průmyslové Česko, co se týče emisí skleníkových plynů na jednoho obyvatele, v evropském srovnání nadprůměrné. Emisní náročnost české ekonomiky byla v roce 2017 o 61 procent vyšší, než je průměr evropské osmadvacítky.
INFOGRAFIKA
Technologie jdou dozelena
Problém si začínají uvědomovat i firmy, které v Česku působí. A často přicházejí s konkrétními strategiemi, jak své dopady na přírodu zmírnit. Například koncern Siemens si celosvětově už před třemi lety dal závazek snížit vlastní emise oxidu uhličitého o polovinu do roku 2020 a do roku 2030 být uhlíkově neutrální. Český Siemens patří v rámci koncernu mezi pobočky, které ve snižování emisí dosáhly nejlepších výsledků − v roce 2018 snížil emise oproti roku 2014 o 70 procent.
“Od roku 2018 nakupujeme pouze zelenou energii a tím šetříme více než 45 tisíc tun CO2 ročně. Ve vozovém parku máme deset elektromobilů a desítky hybridních aut. Upravili jsme i naše car policy − zvýhodňujeme ty, kdo se rozhodnou pro služební vůz elektrický nebo hybridní. Například finančně nebo lepší výbavou auta,” říká mluvčí Mariana Kellerová.
Firma nabízí také řadu technologií a řešení v oblasti průmyslové digitalizace a inteligentní infrastruktury, které pomáhají snižovat množství energie a zplodin i jejím zákazníkům, například výrobním firmám, výrobcům energií či developerům. “Jak ukazují naše zkušenosti, snižování emisí CO2 má přínos nejen pro životní prostředí, ale také pro ekonomiku − snižování emisí CO2 současně může vést ke snížení nákladů,” upozorňuje Kellerová.
Kolik energie a zdrojů výrobek spotřebuje
A zdaleka nejde jen o průmysl. Stále více inovací přichází i z obchodu. Například firma Eyelevel pomáhá velkým světovým značkám uzpůsobit jejich byznys tak, aby byl více udržitelný. Ať už jde o šetrnější balení výrobků, vybavení prodejen, omezení či alespoň třídění firemního odpadu, společný svoz zaměstnanců do práce nebo organizaci logistiky zboží tak, aby měla na přírodu co nejmenší dopad.
Eyelevel se také věnuje posuzování životního cyklu zboží, Life Cycle Assessment (LCA). Je to metoda výpočtu skutečné zátěže výrobku na životní prostředí. Pokud firma vyrobí například boty v Bangladéši a doveze je do Česka, pomocí LCA metody se dá přesně říct, kolik emisí, vody, materiálu, energie, ale i třeba půdy bylo na tyto konkrétní boty potřeba. “Spousta našich klientů chce pro udržitelnost něco udělat, ale často nevědí, kde začít, a potřebují pomoci. LCA umožňuje tento široký pohled. Je možné se pro začátek zaměřit na jednu konkrétní oblast cyklu, začít na ní pracovat a být schopný měřit zlepšení,” vysvětluje Petr Blabla, jednatel společnosti Eyelevel pro Evropu. Dodává, že zájem o udržitelnost mají všechny nadnárodní firmy a je na seznamu jejich nejvyšších priorit. “Často se v tuto chvíli zaměřují jen na jednu oblast, například na alternativní materiály, na logistiku, třídění odpadu, zbavení se plastu a podobně. Už to je ale pozitivní trend, když srovnáme situaci třeba před třemi lety, kdy mnoho z nich takto neuvažovalo,” dodává Blabla.
A k ekologii se obracejí i maloobchodníci, například supermarkety. Učí své zákazníky, jak nakupovat a nosit zboží bez jednorázových tašek. Klasické igelitky na jedno použití už z mnoha řetězců zmizely a nahradily je tašky z textilu, které se dají používat i roky. A například Tesco, Globus nebo Kaufland testují, jak prodávat ovoce a pečivo bez jednorázových mikrotenových sáčků. Už nyní nabízí alternativu, průhledné a pratelné textilní sáčky.
Článek byl publikován ve speciální příloze Klimatické změny.
Zdroj: www.ihned.cz